Hönan eller ägget?

Även om vi äntligen fått en dator blir det inte att man skriver någon blogg. Men det beror nog medt på att jag plötsligt insett att det är jättekort kvar i skolan.  Men det ska nog fixa sig. Bara jag ligger i. Särskilt denna veckan, nästa vecka är ju kort så då blir det ju inte så mycket gjort.

Häromdagen löste jag ett stort världsproblem för övigt. Nämligen vilket som kom först, hönan eller ägget. Självklart är det ägget som kom först. rent vetenskapligt. Nu kommer förklaringen: Hönan måste ju kommit fram genom flera olika mutationer. Och mutationen blir ju inte på en fullvuxen höna, utan på fostret. Alltså var ägget först för att det är i ägget fostret ligger. Tycker att det hela är mycket logiskt.
Rätta mig om jag har fel..?

Kommentarer
Postat av: Dennna där

Men definitionen av en höna är väl att den lägger ägg?
Alltså måste det djur som lade det första ägget plötsligt varit en höna, oavsett vad det var för djur fram tills dess.
Alltså kom hönan först. Sug på den du.

2007-05-09 @ 17:37:13
Postat av: fridurt

Men många djur lägger ägg. Och alla de djuren är ju inte hönor.Så vad jag menar är att något äggläggande djur har lagt detta ägg som det blev något fel på och då kom hönan ur det ägget, allstå ägget först

2007-05-09 @ 17:41:39
Postat av: Denna där

Så en krokodil lade ett ägg som kläcktes till en höna? Kalla mig pessimist, men jag är skeptisk.
Kan ju varit så att något som liknade en höna födde levande ungar med hård hinna, som utvecklades till hårdare hinna, som blev ett ägg till slut. Så då lades det första ägget av en höna.
Eller så fanns det hönor som inte lade ägg i tusentals år, innan någon råkade lägga ett ägg plötsligt. Då kom ju hönan tusentals år före ägget.

2007-05-09 @ 21:46:10
Postat av: Malin

men hur föddes första hönan då? hönan måste väl antagligen blivit till eller utvecklats från något annat fågel-liknande djur? Eller tror folk fortf på de här me Noas ark?! :S

2007-05-10 @ 12:41:47
Postat av: empa

hahaha roligt!
Det kankse var nån liten mammafågel som tittade på sina små ungar när de kläcktes och tittade på en som stack ut och ba "vafan är det där för nått???? Usch så den ser ut!" Och sedan blev den kallad höna av människan. Eller om man ska tro på gud och att han skapade djuren. Då kom ju hönan först. haha=P

2007-05-13 @ 23:06:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0