analysera mera!

Haha, just det, här kommer den efterfrågade analysen :) Njut!



På bilden ser vi en kvinna enbart klädd i någon form av chiffongtyg som håller upp ett stort glas med absint. På överkanten av glaset ligger en absintsked med en smältande sockerbit. Sockerbiten ger det ljusa mönstret i glaset eftersom sätter man tillreder absint på är att droppa isvatten genom en sockerbit och då ändrar absinten färg när issockervattnet blandas med absinten. I bakgrunden är det ett snirkligt mönster som är typiskt för jugendstilen, även mönstret i vänsterkanten av bilden är typiskt. Håret är uppsatt i en knut i nacken där några slingor har smitit ur och ligger ner i nacken. Hon har långa naglar och står med öppen mun och nästintill uppspärrade ögon.

Bilden är ganska avlång men det balanseras av hennes utsträckta armar, att hon mer eller mindre svankar ryggen bakåt och putar fram med magen. Även att texten är skriven horisontellt hjälper till att dra ut bilden lite på bredden. De "pinnar" som går vertikalt i bakgrunden skulle lätt kunna göra bilden mer långsmal med "pinnarna" har andra snirklar som ligger vågrätt över dem som gör att bilden drar ut lite er på bredden. Allt följer också linjerna snett uppåt som bildas av hennes armar, blick, huvud och svank. Detta gör hela bilder strävar uppåt höger. Däremot hålls denna rörelse tillbaka genom hennes bakåtlutande kropp.

Absint var till en början ett dryck för överklassen och det lite "finare" folket. Det var först efter ett par år som drycken fick genomslag även hos arbetarna och det vanliga folket. Detta på grund att vinodlingarna drabbades av vinlus och det därför var ont om vin. Då började man att dricka absint istället. Denna reklambilden är från början av absintens period och följaktligen från då de personer med högre ställningar i samhället sippade på den gul-gröna drycken. Detta kan man se på kvinnan på bilden. Hon är ljushyad, precis som man skulle vara då ifall man hade det bättre ställt. Det faktum att håret är uppsatt tyder också på att reklamen riktar sig till de välbärgade eftersom den ser lite mer konstnärlig ut än vad den skulle sett ut om man hade satt upp den själv. Tyget som hon har draperat över sig ser också ut att vara av mer exklusiv sort än vad en vanlig arbetare skulle ha råd med. Detta tyder på att absint ansågs vara en finare dryck och jag tror att den främst vänder sig till de mer välbärgade i samhället. Även många andra absintreklamer från samma tidsperiod har liknande stilar. De är målade i jugendstil och ser ut att rikta sig till överklassen.


Bilden påminner även om de antika gudabilder från Grekland och Rom. Eftersom absinten från allra första början var en schweizisk läkedryck kan man tänka sig att man fortfarande hade kvar lite av det tankesättet på slutet av 1800-talet, och därför kopplingen till gudar. Hennes klädnad påminner också starkt om bilderna man sett från antikens Grekland och Rom, även om de klädnaderna kanske inte var helt så genomskinliga. Det ser även ut som om kvinnan på bilden håller upp drycken mot högre makter, precis som om hon försöker offra den till gudarna. Det tyder även hennes blick på.


Kopplingen till läkemedel syns även på mönstret som är i bakgrunden. När man tittar snabbt så påminner det mycket om det tecken som man har sett på många ställen för medicin. Nu känner jag i och för sig inte till något om det tecknet, hur gammalt det är och var det kommer ifrån och så vidare, men man kan utan tvekan se likheterna.

När man ser reklambilder för absint från början av 1900-talet ser man en tydlig skillnad på de och de som producerades innan det nya århundradet. De senare bilderna ser innehåller män som ser elaka ut, kvinnor som är helt gröna och bränns på bål och även något som påminner om en djävul. Det tror jag beror på att man trodde att absint var mer som en drog efter ett tag och gjorde människor sjuka och fick dem att begå olika våldshandlingar. Då var det viktigt att påvisa att drycken inte längre kom från gudarna utan var från djävulen. Absint var inte längre den gröna fen utan hade istället blivit den gröna fan. 1910 förbjuds absint i större delen av Europa och även i USA och därmed var absintens reklamhistoria över.

Inte så nedkortad men endel jidder har tagits bort. Plus mina fina bilder som jag lagt till :)


Kommentarer
Postat av: emilia

super! vad tusan är det du pluggar egentligen? verkar hemskt intresant iaf! :)

2008-02-05 @ 21:22:14
URL: http://imilija.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0